Hoe gaaf zou het zijn om in 360° te tekenen? Heel gaaf kan ik je verzekeren. Het vergt veel oefening en heeeeel veel trail en error maar als het eenmaal lukt kan je er trots op zijn.

Bekijk mijn 360° tekening op mijn Facebook hier

Als eerste heb je een zogenaamde Equirectangle grid nodig zoals hieronder staat afgebeeld. De grid daaronder legt een beetje de richtingen uit waar de grid uit bestaat.

Als je dit een beetje doorhebt kan je gaan tekenen. Of met de potlood of digitaal. Het belangrijkste is dat je begrijpt wat de lijnen inhouden. Zelf heb ik onderstaande website en video hiervoor gebruikt.

Website vind je hier.

De video vind je hier.

Als eerste ben ik gestart met potloodtekeningen en daarna ben ik overgestapt op het digitaal tekenen. Er zijn wel verschillen tussen het tekenen met in mijn voorbeeld Keynote en Photoshop.

  • In Apple Keynote kan je vormen en lijnen goed bewerken om zo de juiste vormen te krijgen die langs de lijnen lopen. Je kan alleen in Keynote geen 360° voorbeeld bekijken. Uploaden naar Facebook en publiceren (alleen dat jij het kan zien en niet openbaar) is hiervoor de oplossing.
  • In Photoshop kan je ook goed tekenen. Persoonlijk vind ik het tekenen in Photoshop lastiger. Wel heeft Photoshop een eigen 360° view tool waardoor je niet van het ene naar het andere programma hoeft over te springen.

Succes met creëren!